fredag 10 januari 2014

Kvinnojouren Somayas ställningstagande från GAPF, ett budskap som man har fatatt väl!

Jag tappar ord, men ilskan tar mig an! Ingenting i hela världen får mig att må mer dåligt och känna mig mer äcklad än att se hur kvinnor och organisationer som identifierar sig som rättaktivister och kämpar för att motverka allt förtryck gentemot kvinnor använder sig av just kränkningar mot andra kvinnor som har offrat sin dyrbara tid för att rädda individer som befinner sig i hederskontexten!

Såsom alla vet har föreningen GAPF (Glöm aldrig Pela och Fadime) bekämpat hedersvåldet i åratal runt över hela Sverige! I stället för att ge stödet till denna förening och lyfta på hatten till förningens ordförande, den modiga Sara Mohammed, avfärdas hon nu som islamofob! Det paradoxala är att den dubbla utsattheten som muslimska kvinnor blir utsatta för och den barbariska normen som anammar hedersvåldet som ”straff” har föreningen GAPF gång på gång lyft fram och bekämpat. Detta borde räcka för andra föreningar och organisationer att sträcka ut en hand och stödja GAPF i sin kamp mot hedersvåldet istället för att vräka ur sig (direkt och indirekt) sitt fula omdöme som präglas av én rutten och skrämmande kvinnosyn.

Vad innebär detta, om inte en ren trakasseri och uteslutning av kvinnor som inte anses vara ”riktiga muslimer”? Vad innebär detta om inte ett ständigt maktkrig mellan religionskritiker och religionsutövare? Beklagligt nog att se hur religionsutövarna använder alla medlen för att vinna detta ohederliga krig, inte minst genom att stigmatisera och ”diagnosera” religionskritikerna som ”islamofober”!

Det gör ont i mig att jag ,som sekulär muslim, tvingas genombeskåda sådana hatiska attityder som kommer från andra muslimer.

Det gör ont i mig att ”systrar och bröder ” är fullt upptagna med att arrangera hatkampanjer mot kvinnor som kämpar för andras rättigheter! Kämpar för rätten att få leva fritt, att välj den livsstil som man känner sig bekväm med och att välja en partner som man älskar! Det är tyvärr inte helt självklarhet för alla!

Avvakta en ny skandal, denna gång på www.budskapet.se, där man arrangerat en kvällsdebatt vars titel är ” kvinnojouren Somaya och islamofoben Sara Mohammad”
den 12 januari kl. 19:00 www.budskapet.tv.
Delta gärna i debatten om ni vill, ställ gärna frågor och vittna om det vidriga kvinnohatet som kommer från de som ”kräver respekt i detta land”, men som ofta glömmer bort att börja med sig själva och respektera andras integritet!
Fy vad jag skäms, men budskapet har man väl fattat!
https://www.facebook.com/events/590391137700083/?ref=3...


11 kommentarer:

  1. Jag hajar inget. Tidigare har du skrivit Att du inte är troende. Nu är sekulär muslim.. Hur ska du ha det. Antingen är man troende eller så är man ateist eller agnostiker. Hursomhelst en sekulär muslim tror som alla andra muslimer på gud och Muhammed. . Gör du?

    SvaraRadera
  2. Var skrev jag att jag INTE är troende? Jag har alltid skrivit att jag icke- praktiserande muslim, där blandar du förmodligen (medvetet eller omedvetet) begrepp, vilket är farligt tycker jag! Ja, jag tror på Allah och Muhammed, absolut! Tron finns kvar i mig även om jag inte praktiserar min religion! Och jag är stolt över min muslimska identitet, som är en del av mig, det kommer jag alltid att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för klargörande Hanna. Hade fått känslan av att du inte var troende. Glasklart att du är muslim nu framöver. Var stolt. det är många som vill hacka sönder islam i småbitar.

      Radera
    2. Sara Mohammad är iaf ateist

      Radera
    3. Jag vet att många har negativa attityder gentemot islam och muslimer, men detta beror framförallt på att en del islamister har etablerat ett bra nätverk och har många anhängare. Jag är stolt över min muslimska identitet, men vill gärna leva i ett sekulärt samhälle där religion finns i hjärtat och utövas hemma. Kanske då slipper vi alla dessa fördomar som vi muslimer möter i exil! Att Sara inte är muslim gör inte henne till en ond människa, det är handlingen som räknas. Jag höjer henne till skyarna för att hon förtjänar det, tänk på alla dessa förtryckta individer som hon har hjälpt! I mitt hemland här jag lärt mig att en god muslim är den som ställer upp för andra, det gör Sara, det räcker mig oavsett med vad/vilka identifierar hon sig!

      Radera
  3. Herregud.. det handlar inte om " uteslutning av kvinnor som inte anses vara ”riktiga muslimer”.
    Intressant att sådana som Sara Mohammed kan vräka ur sig alla möjliga smutsiga och hårda åsikter om muslimer/islam och i allra högsta grad sprida hatkampanjer, men när man som måltavla för hennes säger något/vill göra något åt saken så är man helt plötsligt den som sprider hatkampanjer.
    Sådana som bär på den sortens hat som ni bär på inte har ett skit att göra i kvinnojourer där man specifikt inriktar sig på kvinnor med muslimsk samt utländsk bakgrund..
    Please..

    SvaraRadera
  4. Intressant! Så om jag, som är muslim och invandrakvinna, far illa ställer ni inte upp, även om jag hör till er målgrupp bara för att jag tycker annorlunda, tänker annorlunda och inte delar era åsikter? Jag anser snarare att organisationer och föreningar skall ha kvinnokampen som yttersta mål, sedan om jag, GAPF, Sara eller vilken invandrarkvinna som helst resonerar på ett sätt som ni inte delar, så är det något helt annat! Om Sara M är, såsom du påpekar, har hårda åsikter gentemot muslimer skulle hon och sin förening inte ställa upp och hjälpa muslimska tjejer som far illa, skulle hon i så fall ta avstånd, vilket hon/dom inte gjort!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Däremot är det väldigt tydligt att Sara hatar din religion islam över allt annat. Tråkigt att hon inte kan se att man kan vara som du och vara muslim. Alla är inte hedersmördare och tokar. De allra flesta av oss ber ju inte ens regelbundet. Några få extremister som gör islams namn svart. Och där hjälper Sara till att svartmåla vår religion.

      Vi sekulära muslimer måste hålla ihop mot de som vill svartmåla vår religion hanna..

      /glad sekulär muslim mot islamofoberna

      Radera
  5. Men kära någon! Jag blev själv kallad för islamofob även om alla vet att jag själv är muslim (är det möjligt att hata mig själv och min familj?) Detta begrepp bör man vara försiktig med. Sara hatar inte islam, det är jag säker på till 100%. Jag har träffat henne i verkligheten, hon är en jordnära person och ser på människor som fria individer, inte som muslimer, kristna eller judar! Alla är absolut inte hedersmördare, men hedersvåldet existerar i våra kulturer (jag vet inte vad du kan om min kultur iaf).

    SvaraRadera
  6. "Intressant! Så om jag, som är muslim och invandrakvinna, far illa ställer ni inte upp, även om jag hör till er målgrupp bara för att jag tycker annorlunda, tänker annorlunda och inte delar era åsikter?"
    Vem har påstått att "vi" inte ställer upp? Nu leker du dum, läs om läs rätt.

    SvaraRadera
  7. Man behöver inte hata islam för att man är islamkritiker. Själv är jag kristen och mycket kritisk till kristendomen.

    SvaraRadera