måndag 10 februari 2014

Borde jag känna mig rasifierad?

Hon är ung kvinna, född i Sverige med föräldrar som har invandrarbakgrud. Hon har en chefstjänst, ett brett nätverk och ett hus i ett välbärgat område! Hon känner sig rasifierad, därför att hennes hår är svart och hennes föräldrar är invandrare!

Hon är en ung kvinna, född i Sverige med föräldrar som har invandrarbakgrund. Hon är akademiker, framgångsrik och har lyckats skapa sig ett känt namn i media! Hon känner sig rasifierad för hon har svart hår och hennes föräldrar har invandrat till Sverige!

Hon är en relativ ung kvinna, med föräldrar som har invandrarbakgrund. Hon kom till Sverige som spädbarn, är politiker, talar flytande svenska och är ledamot i Riksdagen! Hon känner sig rasifierad därför att hennes hår är svart och hennes föräldrar är invandrare!

Listan kan göras långt, men alla dessa kvinnor använder sitt utseende och sin bakgrund som en täckmantel för att inkluderas i en rasifierad identitet där en minoritet behandlas illa på grund av sin ras och hudfärg. Dessa kvinnor har medvetet valt att ge upphov till rasism i Sverige och använder sin tillgång till media som megafon. De kallar sig antirasister men det som de förbiser är att deras fokus på hudfärg, bakgrund och etnicitet i sig själv är rasistiskt. Därför att de enbart lyfter fram olikheter människor emellan och bortser från alla de likheter som förenar oss. Dessa kvinnor har inte haft problem med att göra karriär, tillägna sig ett fint språk och ett brett nätverk där många etniska svenskar inkluderas! Inte heller har de upplevt några som helst problem med att få framträda i svenska medier!

Jag är inskolad på det intersektionella perspektivet. Tycker absolut att kön, ålder, klass och etnicitet påverkar maktstrukturer i vår omvärld. Anser även att detta påverkar vår självbild och vårt självförtroende. Och jag hävdar att detta perspektiv är ett verktyg som hjälper oss att förstå hur hedersvåldsproblematiken uppstår i vissa kulturer, hur man resonerar kring detta när hedersvåldsutövarna ser detta våld som ett sätt att upprätthålla en förlorad heder! Där kön, ålder, klass och etnicitet kan ha en viktig roll i förståelsen av denna mekanism i en sådan analys.

Men jag blir illa till mods när jag ser hur vissa vänsterfeminister använder detta perspektiv som ett verktyg som reducerar människor till en viss kategori där de i sina försök att vara fördomsfria själva faller i fällan. De ser på människor precis på samma sätt som de påstår sig avsky, de dömer en individ efter hennes kön, ålder, etnicitet och klasstillhörighet. Det som dessa så kallade vänsterfeminister gör är att lägga skulden på offret istället för att bekämpa redan existerade fördomar.

Vänsterfeminister
har gått för långt när de i stället för att kämpa för jämställdhet mellan kvinnor och män idag kämpar för att befästa förakt, i alla dess former och mot allt och alla. Förakt mot väst, förakt mot vithet, förakt mot invandrarkvinnor som inte delar deras världsbild, förakt mot föräldrar som inte vill följa deras genusperspektiv, förakt gentemot religionkritiker, och inte minst förakt gentemot liberalt tänkande och individens självförverkligande. De skuldbelägger vårt samhälle och målar upp en bild av Sverige som det mest förtryckande land. De ser den strukturella rasismen implicit i princip allt, även i barnböcker och pepparkakor.

Själv blir jag förstummad! Jag är en invandrarkvinna med muslimsk bakgrund. Jag är varken född eller uppvuxen i Sverige. Jag är en minoritet! Jag har kämpat för att lära mig språket, kunna träda in i den akademiska världen och hävda mig, utan att få hjälp utifrån. Jag är vaken på nätterna för att plugga och arbetar på dagarna. Jag anser att detta är en förutsättning för att lyckas i ett nytt land, med helt annorlunda kultur och nya sociala koder. Jag har inte upplevt svårigheter med att få arbete, att få höga betyg, att skapa ett nytt nätverk, eller med att erövra andras respekt, trots min hårfärg, religion och etniska bakgrund! Det handlar om självval att klättra fram i den sociala rörligheten och skaffa sig ett socialt kapital. Det handlar om vilja att integreras och ta ansvar i stället för att skylla på strukturell rasism!

Jag förstummas när jag betraktar dessa individer som skriker högt i media och gång på gång påminner oss om icke-vitas svårigheter och små möjligheter, om minoriteternas begränsade tillgångar och hedersvåldsutövarnas mänskliga rättigheter! Och jag blir ännu mer förstummad därför att jag inte förstår hur de kan vara så trångsynta. Jag begriper inte att dessa akademiker inte kan se det faktum att de utmålar en farlig bild när de inte uppvisar några som helst ambitioner att förstärka likheter mellan olika kulturer, inte heller någon vilja att skapa sociokulturella arenor för lyckade kulturmöten. Ingen är oskyldig, säger Foucault, alla är medaktörer i maktutövning på mikronivå. Eftersom ingen är oskyldig borde man ha självdistans och se konsekvenserna av sitt handlande. Talar man enbart om olikheterna rasar alla dessa broar som man försöker bygga för en lyckad integration.

Nej, jag vägrar att ingå i den rasifierade identiteten, den är till för de som accepterar att anamma en underordnad position. Jag vägrar att framstå som en förtryckt muslimsk invandrarkvinna, då jag i hela mitt liv valt att bekämpa dessa negativa attityder!

Ni som känner er rasifierade på grund av er hårfärg och föräldrarnas bakgrund har jag inte någon respekt för. Ni är självföraktare, och en självföraktare är inte en bra förebild för våra barn och ungdomar. Ta ett djupt andetag, konfrontera er färgfobi och var tacksamma för det ni har fått istället för att skylla på rasism när det passar!

30 kommentarer:

  1. Väldigt bra uttryckt och detta bör alla politiskt korrekta människor läsa, för att sedan vakna upp och inse att Hanna Gadban har gjort hemläxan åt dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller fullständigt med! Hanna är en mycket begåvad ung kvinna, som har förstått vad det handlar om. Hon blir ett rött skynke för alla invandrare som kallar sig rasifierade, eftersom hon visar att allt är möjligt för den som är duktig, oavsett hudfärg och religion!

      Radera
  2. Du skriver vad jag och många tänker. Det man sänder ut och förmedlar slår tillbaka, ofattbart att inte dessa kvinnor har förstått detta med alla sina andra förmågor. Ofattbart att de inte inser hur de gör sig till negativa stereotyper lätta att negligera och nedvärdera. Dessutom blir de tjatiga och närmast outhärdliga att lyssna på. Skapar mer klyftor än än överbryggar.
    Efter ett långt yrkesliv som första kvinnan i flera olika sammanhang vet jag hur det är att vara minoritet, trots min vita hy och svenska bakgrund. Lärde mig att respekt kan man få med möda men aldrig kräva. Det egna beteendet och förhållningssättet påverkar, det ansvaret kan vi inte komma ifrån. Därför finner jag ditt inlägg både hoppfullt och givande.

    SvaraRadera
  3. Stå på dig Hanna. Du utsätts ständigt av förtal från en skrikig minoritet av extremister, men orkar ändå. Det är starkt.
    Låt dig inte förminskas av denna oheliga allians av vänsterfånar och islamistmongos. Du är inte problemet, dom är!

    SvaraRadera
  4. Hanna är ett stort problem för vissa eftersom hon är en frispråkig, intelligent, välartikulerad och vacker kvinna som har har kurage att tänka och tycka som en individ utan att påverkas av den nya feminismens krav på kollektivåsikt. Vissa accepterar helt enkelt inte den kombinationen.

    SvaraRadera
  5. Noterar att det som vanligt är fullt av fullfjädrade rasister, sverigedemokrater, nyfascister och allsköns hatisk smörja som gillar att du talar ned de som de hatar mest. Invandrare.

    Synd. Du har någonstans inom dig en kompetens som skulle behöva bättre vägar än fascisternas. Kämpa Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du över huvud taget vad fascismen står för? Missbruka inte det begreppet. Utifrån din kommentar gissar jag att du kommer från FI eller någon annan undermålig vänsterextremistisk rörelse.
      //Lisa

      Radera
    2. Jag vet inte varför du tog åt dig. Skriver jag fascister menar jag såklart de som vill kontrollera befolkningens blandning, barnafödande, folkets kultur eller andra vidriga övergrepp för att rädda illusionen om ett folk.

      I dessa tider växer sig en nyfascistisk rörelse fram och de har många tråkigt nog kidnappat Hanna och håller på isolera hennes åsikter till sin agenda. Jag ser det i debatten, på hennes facebook och på twitter.

      Jag vill därför uppmärksamma Hanna på att formulera sig bättre och kolla vilka åsikter som vinklar hennes åsikter till att passa sin agenda.

      Att du vräker ur dig illvilliga och fantasifulla tankar om min politiska bakgrund är inte direkt till fördel för din trovärdighet lisa.

      Hanna. Tänk efter och titta vilka som bär fram dig. Dina åsikter är för viktiga för att blandas i en brun sörja.

      Radera
    3. Tack för din feedback. Jag måste erkänna att det irriterar mig verkligen att få medhåll från högerextremister och deras likasinnade individer. Jag ogillar att se mina artiklar hamna i deras sidor, ogillar att de ”bär upp mig fram” som du uttrycker. Men jag har tagit avstånd, var tydlig med att markera var jag står och det kommer jag alltid att göra! Jag är en invandrarkvinna, stolt feministisk muslim, kritisk mot det mesta och vill vara en fritänkare utan att klumpas ihop med något parti, någon grupp eller organisation.

      Radera
    4. Hej! Varsågod Hanna.

      Det finns tex twittervänner till dig som använder sig av ordet taqiyya om människor som de inte tror är ärliga. De kallar det taqqiya och går ut på att vi som försöker leva modernt och sekulärt gör så utåt medans vi åt andra hållet kämpar för tex extrema sharialagar, förmildra hedersvåld osv osv. Att vi muslimer som är sekulär och moderna helt enkelt är lögnare och egentligen vill ta sverige till 1700 talet igen.

      I det här fallet är det en vän till dig som pratar om Reinfeldts taqiyya och lyckas på en gång kalla vår statsminister för lögnare och använda sig av ett ord bara muslimhatare använder.

      Hon heter Tina Tor. Jag har screen shot där hon pratar om taqiyya på twitter. Kände igen henne från din twitter. Jag tror hon använder dig som nyttig idiot för sina högerextrema böjelser. Säg till här om du vill ha bilden så mailar jag.

      Allt gott Hanna!

      Radera
    5. Jag har aldrig hört om ordet ”taqiyya” förut. Jag är inte dömande, det kan handla om olika sammanhang som gör att man hamnar i missförstånd situation? Men visst, vore intressant att du skickar mer info.
      Allt gott!

      Radera
  6. Känner så väl igen mig Hanna, mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  7. Hanna, anpassa dig aldrig efter hur dina åsikter kan uppfattas av andra. Det är inte ditt ansvar. Fortsätt vara den du är och skriv vad du vill.

    Vi är många som varken är rasister eller sverigedemokrater och verkligen uppskattar att få ta del av dina åsikter, din kompetens och erfarenheter. Vi kan tänka själva och påverkas inte av hur andra eventuellt väljer att missuppfatta ditt budskap.

    Jag känner stor beundran för ditt engagemang och din styrka. För mig är du alternativet till både inskränkt fördomsfullhet och feg kulturrelativism som sviker individens frihet. Du står för nyanserna, konstruktiva lösningar och en ljus framtid.

    Så bli aldrig försiktigt avvaktande utan var precis den du är för du är fantastisk! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mkt för dina fina ord. Jag blir mörkrädd när jag möts av krav på anpassning efter åsikthegemoni i mitt demokratiska Sverige. Det är just sådana åsikter som många invandrare har flyt ifrån. Jag kommer alltid att vara mig själv. Allt gott...

      Radera
  8. Allvarligt idag hanna på twitter.
    Du använde ordet antivit idag. Antivit är ett ord uppkommet ur nazistiska rörelser för en påhittad ide om att vita är utsatta för rasism och folkmord av icke vita. Hela upplägget är galet. Jag förstår din kritik i länken du skrev men antivit är verkligen inte ett ord jag vill höra ur smarta tungor som din. Var har du fått all den galna retorik ifrån? Seeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenälla Hanna välj dina ord..

    googla antivit https://www.google.se/search?q=antivit&oq=antivit&aqs=chrome..69i57j0l5.1328j0j4&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=93&ie=UTF-8

    och läs motargument om antivit
    http://motargument.se/2013/09/24/myt-antirasist-ar-ett-kodord/

    Snälla. Du måste tänka över vilka du inspireras av. Jag är jättenervös

    SvaraRadera
  9. Bli inte nervös nu :-)
    Jag anser att debatten om vithet har missbrukats. Kröniker och debattörer överöser oss med massa texter som relativiserar vitheten och därmed befäster den outtalade konsensusen om vithetsnormen som överordna oss ”icke-vita”. Om en ”vit” agerar rasistiskt betraktas alla vita som rasister. Om en ”vit ”vill bekämpa rasism och engagerar sig i antirasistiska rörelser så har HEN fel färg eftersom ”mörkas erfarenheter av rasism” anses vara mer trovärdiga än andras. Min invändning i denna debatt är att man inte blir trovärdig när man agerar på samma sätt som man själv kritiserar. Om man vill bekämpa rasism måste man analyserar dem händelserna i sin egen kontext och försöka undvika generaliseringen, men det är precis det som dessa rörelser gör!

    Min användning av begreppet ”antivit” var en spontan och snabb reaktion (jag har temperament) Tack för att du upplyser mig med en del fakta kring detta, jag erkänner att jag inte visste om det innan!

    SvaraRadera
  10. Puh. Det är ju som sagt ett ord nazzarna använder som svepskäl att "vita" är utsatt för ett folkmord på vita. Bra att du berättar att du inte kände till det.

    Jag såg din diskussion på twitter och den amerikanska forskningslingon om white and non whites har väldigt lite med hudfärg, etnicitet och ras att göra egentligen.

    Den tillkännager en norm. En sk vithetsnorm där de som passar in vithetsnormen, tex ett visst sätt att prata, röra sig, se ut, klä sig, kulturval och ja. Det som sd stävjar upp som typiskt svenskt. Mot detta ställs icke vita. Alltså det kan kan vara vita med hudfärg men kanske talar du en dialekt som de "vita" associerar med annorlunda, icke svenska. Du känner till det från Stockholms förorter tex.

    Det handlar alltså om en norm där de som ser ut, rör sig, beter sig, låter som utanför normen exkluderas från att räknas som svenska.

    Ta ett exempel. Mina vänner är syrianer. Andra generation. Alltså svenska. De kör fet merca (dyra lån och jobbar långa dagar). De röker vattenpipa på kvällen. De är ganska mörkhyade, har stort skägg och snackar slang.
    De däremot är också utbildade i akademin men har svårare än mig att få vissa jobb trots sin kompetens för att de inte ser ut, beter sig som det man i vithetsnormen betraktar som svenskt trots att de enligt alla principer om mänskliga rättigheter borde behandlas lika som jag.

    Det är ett exempel på hur normen om svenskhet eller vithet missgynnar de som inte av de vita/svenska betraktas som lika mycket svenska /vita.

    Dessa människor rasifieras och tillförs inkompetens, missgynnas pga följer inte vithetsnormen. Ett allvarligt problem

    Men

    Vi är ovana att använda den typen av språkbruk pga amerikansk forskningslingo och jag förstår att vissa reagerar men när det sjunker in förstår man vad man menar med rasifiering och vithetsnorm. Om man vill förstå dvs.

    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  11. Vissa människor anses vara rasifierade inom feminist metodiken. Det innebär att enligt någon dominerande grupp "vita" så är svarta och araber osv "rasifierade" det andra och det innebär en massa negativa saker.

    Men man kan ju vara helt säker på att en svart person även han har ideer om andra raser och i sin tur "rasifierar" dem.

    Genom att bedöma vissa grupper som rasifierade så säger man helt enkelt antingen "rasifierade människor" är bättre och aldrig rasister, eller att deras rasifiering inte räknas.

    Man gör sig själv till ett sådant rövhål som man påstår existerar! Någon som skiljer på människor utifrån deras hudfärg, skiljer på om deras upplevelser ska räknas eller ej, en exotiserande individ som påstår att de är på ett visst sätt: 1) Svarta etc Rasifierar inte andra människor eller 2) Att deras åsikt inte räknas, utan att de blir rasifierade för att vita skulle rasifiera dem, men att vita inte tillhör rasifierade då våran världsbild är den som spelar roll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för ditt inlägg och instämmer till fullo med ditt resonemang! Allt gott!

      Radera
  12. Grymt skrivet Hanna!

    SvaraRadera
  13. " De kallar sig antirasister men det som de förbiser är att deras fokus på hudfärg, bakgrund och etnicitet i sig själv är rasistiskt. Därför att de enbart lyfter fram olikheter människor emellan och bortser från alla de likheter som förenar oss."

    Orka inte. Förstår ni liberaler verkligen inget eller gör ni er till pajas.
    Det som skiljer oss är oftast det som drabbar oss i dagliga livet!

    SvaraRadera
  14. Rasifierad är det ord vänstern använder på människor som förr kallades "icke anställningsbar" dvs en person som går omkring i förorten, född i Sverige men knappt pratar svenska, bränner bilar och skriker "ABOOO" är "Rasifierad och diskriminerad därför att enligt vänster pk eliten får han inte jobb därför att han inte uppför sig enligt den vita normheten för vad som är svenskt.

    SvaraRadera
  15. Tack för att du inte låter någon annan sortera in dig i ett fack Hanna. All klassificering som påtvingas individen utifrån är diskriminering. Jag vill leva i ett samhälle där individens självbild inte ifrågasätts av ideologiska skäl. Som vit medelålders CIS-man från Norrland utmålas jag ofta som fiende och förtryckare, smyghomofob, troligen rasist, potentiell våldtäktsman och därtill mycket priviligerad. Att jag sen aldrig någonsin varit ens i närheten av en maktställning där jag haft möjlighet att diskriminera någon och att viljan därtill helt saknas kan man ju lätt bortse ifrån med hänvisning till mitt kön och min bleksiktiga hudfärg. Detta blev uppenbart för mig 2010 då Fi hade valstuga på torget i Umeå. När jag upplyste flickorna som delade ut broschyrer om att jag var aktiv i ett annat parti (S) och att jag dessutom anser att Fi är ett extremistparti blev jag anklagad för att vara Sverigedemokrat och informerad om att ett sånt gubbslem som mig borde inte ha rösträtt i en demokrati! :)

    SvaraRadera